Ne dőljön be! Trükkök sora csábít költekezésre

A tapasztalatok szerint decemberben érik el a nagyáruházak éves forgalmuk negyedét, mely a várakozások szerint az idei karácsonyi bevásárlási szezonban megközelíti az ezermilliárd forintot. Az ajándékbeszerzési láz közepén a kereskedők régóta ismert módszerekkel igyekeznek mind több pénzt kicsalni a vásárlókból.

Holnap jelennek meg a legfrissebb, októberre szóló kiskereskedelmi statisztikák, melyek a szakértői várakozások szerint ismét a hazai boltok értékesítésének tavalyhoz mért jelentős, 4-5 százalékos növekedéséről számolnak be. Az idei előrejelzések átlagosan 50 ezer forint körülire becsülik azt az összeget, melyet honfitársaink ajándékvásárlásra szánnak. Az áruházak, bevásárlóközpontok bőséges kínálatában azonban a családok hajlamosabbak többet költeni annál, mint amennyit előzetesen terveztek, s ebben a kereskedők évek óta ismert, manipulatív vásárlásösztönző módszerei is közrejátszanak.

Nem minden áru kedvezményes, ami annak látszik

Martin Lindstrom marketing-tanácsadónak a Pénzcentrum.hu által idézett könyve szerint például a tapasztalatok azt mutatják, hogy ha gyermekünkkel vagy más családtagunkkal együtt indulunk ajándékvadászatra, 20-30 százalékkal lehet nagyobb a vásárlás során kiadott összeg. Apró trükk, de a hatalmas üres bevásárlókocsik, kosarak arra csábítják a vevőt, hogy telepakolják őket, ezért a szakértő arra figyelmeztet, átlagosan 8 százalékkal növeli a bolti költekezést, ha nem csupán kézben visszük a pénztárhoz azt a néhány árucikket, amiért eredetileg az áruházba indultunk. Az is ismert vásárlásösztönző trükk például a bútoráruházakban, hogy a bejáratnál óriási méretű szatyrot, táskát adnak, hogy minél több, időközben megtetsző tárgy kerüljön bele a pénztárig. Jellegzetes megoldás az is, hogy az üzletek a bejáratnál vagy más feltűnő helyen néhány nem nagy értékű árucikket helyeznek ki fél áron, és ettől a vásárlónak az a képzete támad, hogy ez egy olcsó üzlet nagy kedvezményekkel – holott valójában a többi árut a szokásos áron adják.

A szakértő azt is tanácsolja, hogy ha készpénzzel fizetünk, legyen nálunk nagy címletű bankjegy is, mert a megfigyelések szerint nehezebben szánjuk rá magunkat például a húszezres felváltására. Ezenkívül a 9-essel végződő árak is megtévesztők lehetnek, legalábbis gyakrabban kerülnek kosárba az egy forinttal kisebb összeggel feltüntetett termékek, mint amikről azonnal kiderül, hogy kerek ezreseket kell érte kiadni.
A webáruházaknál pedig az is jellemző módszer a bevételnövelésre, hogy ingyenes kiszállítást ígérnek egy bizonyos összegű vásárlás fölött. Így arra ösztönzik a látogatót, hogy több terméket is összeválogasson, hogy elérje azt a limitet, amely felett nem kerül pénzébe, hogy házhoz kapja a rendelést.

Elemmel működő áruknál, például játékoknál arra is érdemes figyelni, hogy az elemet külön kell megvenni, amit nem jeleznek a csomagoláson. Akadnak ennél nagyobb tételek is. Például külön programokat adnak okostelefonokhoz, tabletekhez, amelyek azonban gyorsan lemerítik a megvásárolt eszközt, ezért jellemzőek az olyan ajánlatok, amelyek erősebb akkumulátort vagy töltőt – vagyis a működéshez immár elengedhetetlen, pluszpénzbe kerülő tartozékot – sóznak a vásárlóra.

magyaridok.hu

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s